Slik sparer du penger på drivstoff

Det er ikke lagt under en stol at det er mye å spare i drivstoff, dersom man er litt bevisst. Det er ikke bare å fylle tanken opp og kjøre av gårde. Man kan selvfølgelig leve i den tro, men med disse triksene kan man spare tusenvis av kroner i året, dersom man gjennomfører alt til punkt og prikke.

Tank på bestemte dager

Drivstoffprisene varierer gjennom uka, og av og til kan man ergre seg for at man ikke dro 10 minutter tidligere på jobb mandag morgen. Det er nemlig en av dagene at drivstoffprisene er relativt lavere enn eller. Og variasjonene er store. Fra mandags morgen til ettermiddag kan en liter diesel gå fra 11 kroner til 15. Det samme gjelder bensin. Andre dager kan være onsdag og torsdag.

Bruke medlemskort eller kredittkort med fordeler

Er man bevisst sin økonomi, kan man spare enorme summer over flere år. Mange bensinstasjoner har knyttet til seg kort som for eksempel Trumf eller Coop. Disse gir alt fra 30-70 øre rabatt per liter. Dersom man tanker nokså gjennomsnittlig for 1500 kroner måneden, kan man regne med å spare 1000 kroner i året på de beste medlemskortene. Er man lei av å passe på alle kortene som samler seg opp, kan man knytte dem direkte til bankkortet eller smarttelefonen.

Skaffer man seg Flexi Visa fra Santander derimot, kan man både få 4% tilbakebetaling på drivstoffkjøp, samt en rekke andre fordeler ved bruk av kortet på reise eller på netthandel. I tillegg får man en kreditt man kan bruke dedikert til drivstoff. Snakk om å få kontroll på finansene.

Steller du med bilen din?

Mange tror at bilen er en evighetsmaskin, men det er så feil som man kan få det. Akkurat som mennesker trenger bilen påfyll av energi og kjemiske balanser som smører og renser. Dersom en dyse er tett eller en pakning er gåen, kan dette føre til at drivstofforbruket skyter i været. Men ting som dårlig lufttrykk i dekkene og for mye bruk av elektrisk utstyr i bilen, øker også drivstofforbruket ditt. Har du noen gang tenkt på at skiboksen på taket øker luftmotstanden og dermed drivstofforbruket? Monter den av og bruk den kun når det er nødvendig.

Kjøremønster

Skal man spare drivstoff ved måten man kjører, må man kunne en del om hvordan motoren fungerer og hvordan fysikk fungerer på bilen. Man kan tenke at dersom man kjører i nedoverbakke trenger man ikke å gi gass dersom man har god nok fart. La bilen rulle i stedet for å tappe bilen for drivstoff. Men husk, men en gang man trykker inn kløtsjen, suger motoren litt drivstoff med en gang. Dersom bilen får rulle fritt, bremser den samtidig på giret.

Det er samtidig viktig å ha giret stilt inn i forhold til farten. For lavt gir, jo mer forbruk av drivstoff. Det samme gjelder dersom man kjører med for høyt gir.

Kjører man i svinger, er det viktig å bremse opp tidlig nok, slik at man kan skyte fart ut av svingen i en fremadrettet retning. Ikke gi gass i svingen.

Alt dette er ting som kan spare deg for tusenvis av kroner hvert år, bare i drivstoff.